Finanse na TAK

Finanse na TAK to projekt, dzięki któremu zaprzyjaźnisz się z pieniędzmi. Poznaj skuteczne sposoby ich oszczędzania, zarabiania i inwestowania.

crowdfunding udziałowy
Inwestowanie

Crowdfunding inwestycyjny szansą na pomnażanie oszczędności. Ile można na tym zarobić?

Planujesz rozpocząć przygodę z inwestowaniem, ale póki co nie masz wystarczająco dużo pieniędzy, żeby działać na giełdzie? To nie problem. Idealnym rozwiązaniem dla Ciebie może okazać się crowdfunding inwestycyjny. Na czym on polega i ile rzeczywiście można zarobić? Poszukajmy odpowiedzi na te pytania. 

Crowdfunding coraz popularniejszy: jego wartość w 2020 roku przekroczy miliard złotych

Samo zjawisko crowdfundingu jest Ci na pewno dobrze znane. To dynamicznie rozwijająca się dziedzina, która polega na zbieraniu drobnych wpłat od wielu osób. W ten sposób, organizator takiej kampanii może uzbierać kwotę, która jest mu potrzebna do zrealizowania jego celu. A ten może być bardzo różny – od nagrania płyty muzycznej, aż po podróż dookoła świata.

BitBay - Największa Polska giełda cyfrowych walut

Już teraz wartość rocznych zbiórek crowdfundingowych na całym świecie przekracza 8 mln dolarów, a według prognoz do 2022 roku kwota ta wzrośnie do blisko 11 mln. Polski rynek, mimo że jest jeszcze daleko za zachodem, to już teraz może się pochwalić przyzwoitymi wynikami. Według danych zrzutka.pl, w 2020 roku wartość rynku finansowania społecznościowego w Polsce przekroczy miliard zł.

Szybkie tempo rozwoju, crowdfunding zawdzięcza coraz większej liczbie branże, które wykorzystują ten model. Obecnie społecznościowe zbiórki odbywają się nie tylko wśród artystów i sportowców, ale również wśród inwestorów – zarówno tych, którzy inwestują w nieruchomości, jak i tych, którzy kupują akcje.

Czym jest crowdfunding inwestycyjny?

Crowdfunding inwestycyjny (zwany również udziałowy) to forma inwestowania, w której dana firma chce pozyskać środki na realizację swoich celów. W zamian za wpłatę oddaje ona inwestorom akcje lub udziały, których ilość jest proporcjonalna do wysokości wpłaty. To rozwiązanie korzystne dla obu stron – firma otrzymuje kapitał, a inwestor akcje lub udziały, których wartość może rosnąć.

Kluczem do sukcesu każdej zbiórki w ramach crowdfundingu udziałowego jest społeczność, która jest skupiona wokół danego projektu. Mogą do niej należeć zarówno instytucje, jak i osoby prywatne. Ogromną siłą tej formy inwestowania jest fakt, że możliwe jest wsparcie nawet w niewielkiej kwocie np. 50 zł, co powoduje, że grono potencjalnych odbiorców jest bardzo szerokie.

To właśnie niewielka bariera wejścia i stosunkowo prosty mechanizm działania zachęcają wiele osób do zainwestowania w ten sposób 100 czy 500 zł. Cała zbiórka odbywa się na dedykowanych platformach, które nie różnią się wiele od tych z typowego crowdfundingu. Wskazana jest kwota, którą należy wpłacić, żeby otrzymać wskazane korzyści.

Z perspektywy firmy chcącej skorzystać z crowdfundingu udziałowego, jest to doskonałe narzędzie nie tylko do pozyskiwania kapitału. Crowdfunding udziałowy jest także doskonałym narzędziem marketingowym. Dzięki zbiórce, start up może zainteresować swoim projektem całą gamę odbiorców. Jeśli zdecydują się oni na wpłatę nawet niewielkiej kwoty, to automatycznie wytworzy się więź na linii firma – udziałowiec.

Crowdfunding inwestycyjny w Polsce

Trzeba otwarcie przyznać, że w Polsce temat crowdfundingu udziałowego dopiero raczkuje. Platform z prawdziwego zdarzenia jest stosunkowo niewiele, ale już udało się przy ich pomocy zrealizować wiele ciekawych projektów. Jedną z najgłośniejszych akcji była ta przeprowadzona przez Wisłę Kraków, kiedy to udało się zebrać 4 miliony złotych w niespełna 24 godziny.

Oczywiście można stwierdzić, że osoby biorące udział w akcji krakowskiego klubu chciały ratować Wisłę, a nie myślały o zwrocie z inwestycji. Jasne. Są jednak przykłady kampanii, gdzie cel inwestorów jest jeden: chcemy zarobić! Do nich można zaliczyć na pewno wszystkie wpłaty na rzecz browarów rzemieślniczych, firm informatycznych oraz startupów. Gdzie poszukiwać takich akcji?

Najpopularniejsze portale crowdfundingowe w Polsce:

Obecnie realizują one kilkadziesiąt ciekawych zbiórek. Na które warto zwrócić uwagę?

Pora na Pola

Moja destylarnia – whisky z Polski

Finansowanie społecznościowe

Mousetrap Games (Premium Fund SA)

Czy crowdfunding udziałowy pozwala zarobić?

Według danych opublikowanych przez Andrea Signori i Silvio Vismara, na inwestowaniu przez crowdfunding da się zarobić. W przeprowadzonym przez nich teście na ponad 200 startupach, które korzystały z finansowania przez społeczność, inwestorzy średnio zarabiali ponad 8% w skali roku. Brzmi nieźle prawda?

Warto jednak spojrzeć również na drugą stronę medalu. Crowdfunding udziałowy jest dla częścifirm alternatywą do wejście GPW w ramach NewConnect. Kluczem tutaj jest jednak słowo ,,alternatywa”, ponieważ crowdfunding jest przez wiele osób traktowany jako wsparcia dla konkretnego projektu, a nie czysta inwestycja. O tym informował między innymi założyciel firmy Runmageddon, organizatora ekstremalnych biegów przełajowych informując, że zbiórki tego rodzaju kierowane są głównie do sympatyków marki i mają charakter lojalnościowy.

Podsumowanie

Warto zwrócić na to uwagę, wybierając projekt, w który masz zamiar zainwestować. Musisz mieć świadomość, że na części z nich na pewno nie da się zarobić, jak emisje akcji Wisły Kraków, ale znajdą się również takie, które pozwolą Ci w przyszłości czerpać profity. Jednak ze względu na duże ryzyko tego typu inwestycji, zalecam potraktowanie crowdfundingu udziałowego jako dodatku, a nie jako główną oś swojej działalności.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany.